رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت

رژیم غذایی دیابتی ها

رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت

بیماری دیابت چیست؟

بیماری دیابت یا بیماری قند (Diabetes یا Diabetes Mellitus)، یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. (ویکی پدیا)

دیابت شرایطی است که توانایی بدن برای کنترل کردن مقدار گلوکز در خون کاهش می یابد. سطح گلوکز خون تا حدی به وسیله ی هورمون انسولین کنترل می شود.در بیماران مبتلا به دیابت، ممکن است بدن انسولین کافی برای کنترل سطح گلوکز خون را درست تولید نکند یا ممکن است انسولین به میزان کافی تولید شود اما به درستی کنترل سطح گلوکزخون را انجام ندهد.
دیابت به نوع ۱ و نوع ۲ که در پایین توضیح داده شده، دسته بندی می شود. بدون انسولین کافی و موثر میزان قند خون بدن از سطح طبیعی خود بالاتر می رود. عموما، میزان قند خون بدن بین ۳٫۵ تا ۸ (mmol/L) است. به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود که میزان قند خون خود را بین ۴ تا ۱۰(mmol/L) حفظ کنند. بهترین راه برای رسیدن به این میزان قند خون، انجام فعالیتهای بدنی منظم و پیروی از یک برنامه ی غذایی سالم و مصرف داروهایی مانند انسولین می باشد. البته مصرف داروها حتما باید با تجویز پزشک صورت گیرد.

انواع دیابت

دیابت نوع اول: (Insulin Dependent Diabetes Mellitus or Juvenile Onset Diabetes )
این نوع دیابت معمولا در سنین کمتر از ۳۰ سال اتفاق می افتد اما ممکن است در هر سنی نیز بروز نماید.
در دیابت نوع اول، پانکراس تولید انسولین را متوقف می کند.بنابراین مبتلایان به دیابت نوع اول برای کنترل میزان قند خونشان نیاز به تزریق انسولین دارند.

دیابت نوع دوم: (Not Insulin Dependent Diabetes Mellitus or Mature Age Onset Diabetes )
این نوع دیابت معمولا در افراد بالای ۵۰ سال یا کسانی که به طور ارثی سابقه ی بیماری دیابت را دارند یا کسانی که دچار اضافه وزن هستند رخ می دهد. البته ممکن است افراد دیگر نیز به این نوع دیابت مبتلا شوند. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، به تولید انسولین ادامه می دهد، ولی بدن آنها نمی تواند به طور مفید از آن استفاده کند. می توان آن را مقاومت انسولین نیز نامید، و در اغلب مواقع این وضعیت در صورت اضافه وزن، وخیمترمی شود.
افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می توانند از یک رژیم غذایی سالم و ورزش های منظم برای کاهش وزن بهره ببرند. دیابتی های نوع ۲ ممکن است به قرص و دربعضی مواقع به تزریق انسولین احتیاج داشته باشند.

علایم دیابت

– افزایش تشنگی
– تکرر ادرار
– احساس خستگی، سستی و بی حالی
– تاری دید
– گرسنگی مفرط
– کاهش بیش از حد وزن بدون دلیل
– کاهش سرعت بهبودی
– خارش و عفونتهای پوستی

روش های درمان بیماری دیابت

اگر بیماری دیابت در شما تشخیص داده شد، بسیار مهم است که به صورت منظم با پزشکان متخصص در ارتباط باشید. پزشک شما ممکن است شما را به متخصص غدد ارجاع دهد. شما همچنین می توانید با متخصص تغذیه و دیابت معتبر مشورت کنید و با پیوستن به سازمان های حمایت کننده مانند موسسه بین المللی دیابتی ها از حمایت های و راهنمایی های آنها استفاده کنید.
مسئولیت سلامتی خود را بپذیرید و با پزشکان متخصص درباره ی موارد زیر مشورت کنید:

– تغذیه سالم
– فعالیت بدنی منظم
– تجویز دارو: قرص و یا تزریق انسولین
– بررسی و کنترل منظم سلامتی با اعضای مختلف تیم دیابتی ها
– حفظ نگرش ذهنی مثبت
– کنترل میزان قند خون در خانه

موارد ذکر شده به شما کمک می کند میزان قند خون خود را تاجایی که امکان دارد نزدیک به سطح نرمال (۳ تا ۸٫۵ (mmol/L)) نگه دارید. نگه داشتن میزان قند خون در سطح طبیعی به جلوگیری از اثرات کوتاه مدت یا عوارض بلند مدت مانند بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، سکته، مشکلات چشمی و مشکلات گردش خون کمک می کند.

Diabetes-300x225 رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت

رژیم غدایی دیابتی ها : رژیم غذایی چگونه به بیماران مبتلا به دیابت کمک می کند؟

یک رژیم غذایی سالم بخش مهمی از کنترل دیابت است. رژیم غذایی مناسب دیابتی ها در واقع همان تغذیه سالمی است که به همه ی مردم توصیه می شود. یک متخصص تغذیه معتبر می تواند این نیازهای غذایی را متناسب با سلیقه شخصی شما برنامه ریزی کند. تغذیه ی سالم نه تنها شما را از نظر کنترل روزانه میزان قند خون مطمئن می کند، بلکه سلامتی طولانی مدت شما را که شامل کاهش احتمال ابتلا به بیماری های دیگر نیز می باشد، تامین می کند.

توصیه هایی برای تغذیه ی سالم افراد مبتلا به دیابت:

۱-کاهش جذب چربی های اشباع شده مانند (چربی روی گوشت، پوست مرغ، کره، خامه، خامه و شیر نارگیل و بسیاری از میان وعده های فرآوری شده و فست فود ها). چربی های غیراشباع زنجیره ای و ساده انتخاب سالم تری از چربی های اشباع هستند.

انتخاب منابع این چربی های سالم ترجیحا روغن زیتون، روغن کانولا، آجیل ها و آووکادو برای سلامتی مناسب تر است. اگر اضافه وزن دارید، می توانید از کاهش مقدار زیادی از چربی در رژیم غذایی خود بهره ببرید.

۲-بطور منظم غذاهای حاوی کربوهیدرات بخورید. سعی کنید از غذاهای حاوی کربوهیدرات که هضم آنها به آرامی صورت می گیرددر هر وعده ی غذایی استفاده کنید. به این غذاها، غذاهای با شاخص قند پایین می گویند. متخصص تغذیه ی شما می تواند این موارد را برای شما توضیح دهد.

۳-غذاهایی با فیبر زیاد میل کنید. خوردن غذاهای پر فیبر (مخصوصا فیبرهای محلول) سرعت جذب گلوکز از روده ی کوچک به خون را بسیار کند می کند. غذاهای با فیبر زیاد معمولا احساس سیر بودن ایجاد می کنند، درنتیجه به جلوگیری از ابتلا به بیماری چاقی کمک می کنند.

منابع غنی از فیبر محلول شامل غلات، حبوبات(نخود، لوبیا، عدس)، سبزیجات، برخی از میوه ها و اسفرزه می باشند. سعی کنید در روز از نان، غلات صبحانه، میوه ها، سبزیجات حاوی فیبر زیاد استفتده کنید.همچنین از مقدار متعادل پروتئین مانند گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست، غذاهای دریایی و ماهی، تخم مرغ، نخود فرنگی، لوبیا و عدس، خامه، شیر کم چرب، ماست و پنیر کم چرب استفاده کنید.
۴-نمک به مقدار کم مصرف کنید. غذاهای پرنمک می تواند فشار خون بعضی از افراد را افزایش دهد. برای افراد مبتلا به دیابت، کنترل فشار خون مهم است. سعی کنید که به هنگام آشپزی و یا سر میزغذا به غذای خود نمک اضافه نکنید و از مصرف غذاهای پرنمک پرهیز کنید.
۵-از مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید. به افراد مبتلابه دیابت توصیه می شود که به حد متعادل یا با غذا نوشیدنی الکلی مصرف کنند. حد مصرف نوشیدنی الکلی را به ۱یا ۲ عدد در روز برسانید و دو روز در هفته از مصرف الکل خودداری کنید.
بسیارمهم است که وعده های غذایی خود را بطور منظم برنامه ریزی کنید. چراکه حذف یا تاخیر در وعده ی غذایی ممکن است بر روی میزان قند خون شما تاثیرگذار باشد و باعث احساس بی حالی درشما شود.

نکاتی در مورد سبک زندگی سالم برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند:

فعال باشید. فعالیت های بدنی منظم بخش مهمی از کنترل دیابت هستند و این به کنترل میزان قند خون کمک می کنند همچنین بخش مهمی برای کنترل وزن افراد است. سعی کنید هر روز ورزش کنید و وزن خود را درطیف وزن سالم و متعادل حفظ کنید. اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید، کاهش وزن بر تنظیم و کنترل میزان قند خون شما تاثیر می گذارد.
با پزشک خود یا با کارشناس معتبر تغذیه در مورد وزن متعادل مناسب خود مشورت کنید.
ارتباط خود را با متخصصین سلامت بطور منظم حفظ کنید. میزان قند خونتان را به طور منظم با پزشک، کارشناس تغذیه و متخصص دیابتتان بررسی کنید تا مطمئن شوید میزان قند خونتان در حد مطلوب قرار دارد. ارتباط خود را با سازمان پشتیبانی از بیماران دیابتی حفظ کنید.

محصولات ارگرن چگونه به بیماران دیابتی کمک می کنند؟

بسیاری از محصولات ارگرن حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. گستره ی محصولات دارای فیبر های ضروری ارگرن، آسانترین و خوشمزه ترین راه برای افزودن فیبر به رژیم غذایی شما است.
کارشناسان تغذیه ی ما گستره ی هیجان انگیزی از غذاهای حاوی فیبر زیاد که برای سلامتی و تندرستی مورد نیاز است را فراهم کرده اند.
این اطلاعات فقط برای استفاده ی عمومی ارائه شده است.قبل از شروع هر گونه رژیم غذایی لطفا با پزشک خانواده خود مشورت نمایید.